Trudna sztuka pasowania siodeł jeździeckich

Pasowanie siodeł, to nad wyraz istotny dział każdego salonu jeździeckiego. Saddle fitting to serwis oferowany przez najlepsze salony jeździeckie, które posiadają siodła do jazdy konnej w swojej ofercie. Pojęcie saddle sitting przetłumaczyć można na język polski w łatwy sposób jako „pasowanie siodeł”. Ogromna ilość oferowanych siodeł na rynku zwiększa konkurencyjność i jakość usług na rynku. Patrząc na dzieje naszego kraju niestety zaznaczyć należy, że pasowanie siodeł stanowi młodą gałąź przemysłu jeździeckiego, który zaczął się rozwijać dopiero w ostatnich 15 latach. W poprzednim okresie pasowanie siodeł można było uznać za nieistniejąca tematykę w krajowym jeździectwie. Jednakże rozkwit tej gałęzi jest nadzwyczaj dynamiczny i otwierający niespotykany dotąd punkt spojrzenia na siodło dla konia i jeźdźca. Coraz mniej spotyka się jeźdźców twierdzących, iż jedno siodło starcza na wszystkie typy koni. Hodowla koni przechodzi znaczące zmiany. Dostęp do różnych materiałów hodowlanych oraz krzyżowanie koni zwiększa skalę różnorodności budowy grzbietów. W związku z tym usługa dopasowywania siodeł nabiera wielkiego znaczenia nawet na rynkach bardzo rozwiniętych. W Polsce duża rzesza klientów sklepów jeździeckich zadaje pytanie: „czy Państwo dopasowujecie siodła?” jako jedno z pierwszych. Zazwyczaj z ust sprzedawcy pada odpowiedź w stylu: ”tak, naturalnie”. Warto się jednak zastanowić, czy tej odpowiedzi nie wymusza pytanie, i czym jest właściwie pasowanie siodeł, a także z czego on się składa. Kto zdefiniował saddle fitting i czy każdy sklep jeździecki jest w stanie tą usługę wykonać prawidłowo z pełną troską o szczegóły? Niestety nie. Dwa lub cztery siodła testowe nie gwarantują wiedzy, a nawet, z dużą pewnością stwierdzić można, że wszystkie sklepy jeździeckiego jako przedsiębiorstwa są zorientowane na zysk, a więc jego pracownicy będą się skupiać tylko na celu nadrzędnym jakim jest sprzedaż towaru. Poniżej prezentujemy parę wartościowych wskazówek, dzięki którym każdy jeździec oszczędzi sobie rozczarowań bądź urazów końskiego grzbietu: Kupując siodło do jazdy konnej w sklepie dla jeźdźca zadaj następujące pytania:

1. Jak duże doświadczenie państwo posiadają?
Doświadczenie jest jednym z najważniejszych parametrów – firma która funkcjonuje krótko nie może posiadać odpowiedniego doświadczenia.

2. Ile siodeł posiadają państwo na sklepie?
Sklep jeździecki musi mieć własny magazyn co najmniej 70 nowych siodeł na magazynie oraz przynajmniej 30 sztuk siodeł do testowania w różnych rozmiarach.

3. Jak długo prowadzicie państwo usługę pasowania siodeł?
To jest bardzo ważne, które nieopierzonych specjalistów wprawi w duże zakłopotanie.

4. Czy usługa jest wykonywana w sklepie jeździeckim?
Często jest tak, że sklep dla jeźdźca nie posiada zaplecza warsztatowego i wszystkie modyfikacje są dokonywane w innej firmie lub nawet są wysłane do innych państw. Dobrze wiedzieć kto i gdzie będzie modyfikował Twoje przyszłe siodło!

5. Z kim współpracuje sklep, a także czy ma referencje?
Im dłuższa tym lepsza. Warto zapytać o telefon.

6. Ile siodeł sprzedali państwo do tej pory?
Na to pytanie prawie zawsze usłyszeć można odpowiedź o tajemnicy handlowej, ale jeżeli sklep jeździecki sprzedał ponad 1000 siodeł {na pewno|to na pewno) się tym pochwali!

7. Czy jest możliwość ponownego przepasowania siodła?
Produkt musi być plastyczny i otwierać możliwość szybkich korekt , a także zmian rozstawu łęku.

8. Czy przy zakupie siodła sklep jeździecki prześle do mnie wykwalifikowanego Saddle Fittera do ściągnięcia miary i oceni grzbiet konia?
Prawidłowe dopasowanie siodła do budowy anatomicznej ma gigantyczne znaczenie dla komfortu i zdrowia zarówno jeźdźca jak i konia. Nie można pasować siodła do grzbietu konia na odległość, w związku z tym w profesjonalnym sklepie dla jeźdźca pracownik zajmujący się pasowaniem siodeł musi przyjechać do klienta, żeby dokonać wszystkich koniecznych pomiarów. Potencjalny sprzedawca siodła powinien przekazać wyczerpujące odpowiedzi na co najmniej siedem z ośmiu z powyższych pytań, by uzyskać stuprocentowe zaufanie klienta.